Välkommen till Eris – ditt fönster in i den pulserande världen av medie- och kommunikationsstudier i Uppsala! Startad våren 2023 av en passionerad projektgrupp tillsatt av Uppsala Medievetare, är Eris mer än bara en prisvinnande tidning. Vi är en rörelse, en kreativ kraft och en plattform för studenters tankar och idéer.
Eris skapades för att fylla det tomrum som har funnits för länge – en tidning av och för medie- och journalistikintresserade studenter. Vårt mål är att främja engagemang, dela berättelser och skapa en gemenskap inom våra ämnesområden.
Vi är inte bara en tidning; vi är Eris. Välkommen att utforska, engagera dig och vara en del av vår resa!


Hej hej hej! Jag är den ena av två Almor som ansvarar för tidningens grafik, något jag tycker är väldigt kul! Jag är en självutnämnd kreativ person, som älskar att pyssla och (hemska ordval) pilla i Canva. Jag skulle säga att jag är både en tänkare och en pratare, så det är tur att jag hittat ett intresse som får mig att hålla käften. Hoppas ni ska tycka tidningen är fin och läsbar, annars kräks jag. Kram.

Tjenare! Jag heter Alma, är ständigt nyfiken, ofta pratig och ibland på ett flyg när jag egentligen borde plugga i Uppsala. Jag är lite av en hycklare som säger att jag är kreativ och älskar att klippa och klistra och leka med färg och form, men också gör 40 versioner av allt och brukar ändå landa i version 1. Kul är det i alla fall. Hope you like!
Klicka på skribenterna för att läsa deras tidigare artiklar

Halli hallå! Jag har för vana att plöja mig igenom en och annan dagbok per år med mer eller mindre läsvärda tankar. Mitt mest traumatiska minne är då alla mina mobilanteckningar raderades på grund av överfullt lagringsutrymme. Jag har med andra ord en hel del att säga, så det är väl på tiden att jag får utlopp för mina tankar!

Att sätta penna mot papper för mig är som jag föreställer mig det är att lyfta vikter för en gymgrabb; skönt, tvångsmässigt och uttömmande. Jag heter Wilma, är 25 år från Sundsvall och jag vaknar ofta upp med dagboken på huvudkudden och hade väldigt svårt att vara tyst under en silent dinner. Hos mig finns det mycket att säga om det mesta och nu tänkte jag dela med mig av glimtar. ERIS-artikel or it didn't happen!

Jag har nog skrivit till och från hela livet. Har däremot svårt att göra något utan att få prestationsångest, så nu tog jag chansen att utsätta mig för lite exponeringsterapi. Tycker att det är lite läskigt att folk ska få komma in nära på i min värld, och det är precis därför jag känner att jag behöver låta er göra det! Hoppas det är läsvärt<3

Tjabba, tjena, hallå! Det finns få saker som är roligare än att skriva om något som man tycker är verkligt intressant. Ett riktigt fängslande skrivprojekt kan göra att jag stänger in mig själv i flera dagar, avsäger mig social kontakt, tappar aptiten och drabbas av sömnsvårigheter. Det är banne mig vad jag kallar ”flow state”. Hur som helst, jag är 21 år ung, född och uppväxt strax utanför Uppsala, supertaggad på det här uppdraget samt smartare än en femteklassare. Läs mina texter!

Halli hallå! Vem är jag? Jag heter Camilla och skulle säga att jag är en halvtidsfilosof, deltidsbabblare och heltids-oversharer. Mitt liv är ungefär 50 % djupa tankar, 30 % onödiga sidospår och 20 % “vänta, vad var frågan igen?”. Men det är väl ändå en charm? Eller? Jag drivs av kaffe, deadlines som jag låtsas inte stressar mig, och en tendens att göra allt lite mer dramatiskt än det behöver vara. Njut!

Hej! Jag heter Maria-José, men kallas för Pepa. Varför, undrar ni kanske? Jo, mina föräldrar drog nog det ultimata pranket: de gav mig ett namn för att sedan inte använda det en endaste gång i mitt liv. Tack vare det har jag blivit ganska van vid att vara lite motsägelsefull. Jag har invandrarföräldrar från Chile men är väldigt svensk av mig. Jag är från Stockholm, men ”kommer aldrig bli som de från stan”. Jag älskar att skriva, samtidigt som jag tycker att det är svinjobbigt. Tacka gud för lagom helt enkelt!

Hejsan! Jag heter Ellie och ääälskar att skriva! Jag är en väldigt nyfiken person och mina tankar flyger konstant runt i huvudet. Jag gillar att ställa frågor, observera och analysera, och hoppas kunna använda det för att skapa något läsvärt! Gillar inte: tidiga morgnar, sport eller att prata med grannar (är från Stockholm). Ser fram emot att få dela med mig av allt från vanliga studentstruggles till existentiella frågor om livet.

Heeej! Jag är en jänta på ynka 19 år som så länge jag kan minnas har älskat att leka med ord. Vare sig det är poesi eller avhandlingar måste jag alltid tala (mer eller mindre) i bilder – och nu får ni tyvärr falla offer för mina (mer eller mindre) illustrativa meningar. Vem vet, gillar ni att tolka och knäcka koder kanske ni hittar nån betydelsefull beståndsdel i allt svammel ändå!

Hej hej! Samuel heter jag och kommer från Stockholm. För att ge en crashcourse i vem jag är skulle jag sammanfatta mig som en sidequest-lysten och energisk hoppetoss som råkar ha en fallenhet för att fläka ut allt mitt flum i text. Hoppas det kan underhålla!

När jag var nio år bad min svensklärare mig att sluta skriva berättelser om fotboll, för en enda gångs skull. Jag lyckades runda henne genom att skriva en helt vanlig saga men där alla karaktärer var döpta efter mina favoritspelare. Sen dess har mina berättelser på olika sätt fortsatt handla om just fotboll. Men jag hoppas att Kerstin ser mig nu, för här är jag och tänkte skriva om allt annat än fotboll. Mina texter kommer förmodligen handla om Göteborg istället eftersom mitt andra (av två) karaktärsdrag är att jag kommer därifrån.
Vill du komma i kontakt med tidningen?
Detta gör du enklast genom att maila