Månadens Medievetare: Julia Larsson

Text av: Johanna Villa

Namn:  Julia Larsson

Ålder: 21

Började plugga: Hösten 2018 – Kandidatprogrammet i Media, kommunikation och journalistik. 

Pluggar just nu: Tre olika kurser i filmskapande och redigering på Ulster University (Nordirland)


Novembers Medievetare Julia Larsson driver en egen firma vid namn Dialäkt Media och har under sommaren varit Sportreporter på Dalarnas Tidningar. Just nu utvidgar hon därutöver Uppsala Universitets räckvidd genom att studera en utbytestermin i Nordirland.

Om man vill hitta Julia just nu får man lov att leta i Ulster Universitys salar. Trots Nordirlands brister vad gäller lösgodis eller utbud av tesorter trivs hon som utbytesstudent. Både studierna i sig och kulturen som helhet skiljer sig från Sverige, på gott och ont, som Julia säger. Den korta tid som hon varit borta från Uppsalas studentliv har redan lärt henne massor.

Redan innan Julia började plugga vid Ulster University, eller Uppsala Universitet för den delen, tog hon ett kliv in i mediernas arbetsvärld genom att starta en enskild firma vid namn Dialäkt Media när hon fyllde 18 år. Dialäkt Media är ett speaker- och mediaproduktionsföretag, där hon bland annat jobbar som speaker på olika typer av idrottsarrangemang, reporter på olika evenemang, samt att producera reklamfilmer som företag kan använda i marknadsföringssyfte.

”Nu, snart 3 år senare har jag jobbat med både videoproduktion, reporter- och speakerjobb genom min firma.”

Julia berättar att hon var speaker hemma i Dalarna för första gången när hon bara var tolv år gammal, då var det för en lokal skidtävling som längdskidklubben Julia var med i arrangerade. ”Det visade sig att jag tyckte det var rätt kul att prata i en mikrofon.” Sedan detta första jobb har Julia helt enkelt fortsatt med det och bland annat varit speaker på skid-VM i Falun 2015.

Men Julias meriter slutar inte med Dialäkt Media, i somras jobbade hon även som sportreporter åt Dalarnas Tidningar. Sporterna hon skrev om var så olika de kan vara, allt från ishockey till trav och speedway fick hon vara med om. Enligt egna ord trivdes hon som fisken i vattnet. Den mängd kunskap och erfarenheter hon samlade på bara åtta veckor är helt otroligt, tycker hon själv.

Dessutom öppnade erfarenheten ögonen för ett yrke som hon inte hade sett sig själv i tidigare. ”När jag började plugga tänkte jag inte att jag skulle bli en journalist som skriver artiklar och jobbar på en redaktion men nu är det nästan bara det jag vill göra. Det gav mig en mycket större förståelse för vilken skillnad man kan göra genom journalistyrket.”

Med både Dialäkt Media och Dalarnas Tidningar är det en del erfarenheter Julia redan lyckats samla på arbetsmarknaden. Och då är såklart frågan vad man lär sig med eget företag eller som sommarreporter. Det är en fråga som kräver lite tänkande tycker Julia.

”Jag har fått väldigt mycket kött på benen tack vare mitt företag. Det har inte alltid varit lätt att jobba i en mansdominerad bransch som ung tjej. Det är väldigt ofta som andra vill berätta för dig hur du ska göra ditt jobb, så då måste man inse sitt eget värde och våga stå för det.”

Men i slutändan är det de positiva utmaningar och erfarenheter som överväger: ”Jobb som har känts förstora eller för främmande har visat sig vara de allra roligaste jag gjort. Det har gett mig en inställning till utmaningar som får mig att vilja ta mig an dem. Till exempel hade jag nog aldrig vågat åka på utbyte om jag inte var van vid att sätta mig själv i främmande situationer.”

Det kan onekligen sägas att Julia har tagit en god titt på mediebranschen redan. Inför framtiden hoppas hon på fler möjligheter till att prova på nya aspekter av branschen. Just nu läser hon en kurs i dokumentärfilm som har väckt hennes intresse. ”Det är journalistik men jag får också chansen att jobba med mitt filmintresse. Det är en plattform där man kan berätta människors historier och sprida viktiga budskap. Så jag tror att jag gärna skulle jobba med att producera dokumentärer.”

Julia tar en paus och fortsätter sedan, ”Men radio och tv står ganska högt på min lista också, så jag vill gärna prova det innan jag bestämmer mig för något.” Det är en ganska bra mening att sammanfatta Julia som medievetare med. Hon är nyfiken på det mesta och öppen för att jobba med olika saker inom en bransch som förändras dagligen.

Slutligen får Julia frågan hur hon spenderar sitt CSN, och det var inget hon behövde tänka länge på: ”Mat, växter och konsertbiljetter.”

Fyra snabba!

Stocken eller Snerikes? Får jag säga V-dala?

Kaffe eller te? Te

SVT eller TV4? SVT

Ringa eller maila? Ringa