Uppsalastudenten vs sommardepressionen

av: Isa Eld

I skrivande stund befinner jag mig på ekonomikum. Ett tomt ekonomikum. Jag vet, helt sjukt. Bortsett från varuautomatens oavbrutna surr är korridoren jag sitter i helt tyst. Samma korridor som vanligtvis brukar krylla med massa studenter, matlådor och nocco-burkar. Det är nämligen en eftermiddag i augusti och jag prokrastinerar sommarkursens hemtenta. Stirrar planlöst in i mitt google-dokument och bara spam-klickar mellanslag som om den ska börja skriva sig själv.

Låt mig förklara. De flesta av mina somrar brukar spenderas i just Uppsala, min hemstad. Som det uppsalabarn jag är, född och uppvuxen med domkyrkan framför mig, så var plötsligt första året med heltidsstudier med avklarat. Den sista tentan: skriven och inlämnad. Det som däremot skiljer sig från tidigare år är att jag inte bara är uppsalabo längre, utan uppsalastudent; en helt annan sak. Under året har Uppsala ändrat form och konstigt nog känns det som en helt ny stad för mig. Samma domkyrka, men helt andra rutiner och människor. Det är som att jag fått tillgång till en premiumversion av Uppsala. Att från en dag till en annan kunna gå in i universitetshuset, besöka nationer och utforska stadens alla campus. Äntligen få kalla sig student och bli hembjuden till billiga middagar bestående av korv och makaroner i någon studentkorridor. Slira runt i sin sidenklänning en tisdagskväll på nation. Drunkna i tentaplugget på Karin-Boye biblioteket. Ni fattar. Allt gick så snabbt att när maj slog över till juni kände jag mig helt enkelt inte klar. Inte alls. Det kändes som om min prenumerationsperiod hade tagit slut och återgått till gratisversionen. 

Jag visste att det bara var en tidsfråga innan den årliga sommardepressionen skulle slå till. Den stod lurandes bakom hörnet, helt redo att dränka mig i alla känslor och tankar jag lyckats trycka ner det senaste halvåret. Sommaren sätter igång en inre monolog i huvudet likt en filmrulle utan eftertexter; den bara rullar. Om och om och om igen utan slut. Dagarna flyter ihop till en så pass luddig massa att man inte vet om det är tisdag eller lördag, eller om man vill festa eller gråta. Nätter blir plågsamt sömlösa och melankoliska. 

I en blandning av en 20-års kris och dopaminbrist ville jag testa något nytt. Jag gick därför in i juni med en hypotes; att sommarkurser skulle vara min räddning från sommardepressionen. På det sättet kunde jag hålla mig sysselsatt och fortsätta mitt studentliv på egen hand i väntan på höstterminens start. Det är oklart om det var själva rutinen jag inte ville släppa taget om, eller om det helt enkelt var att jag inte orkade ligga grubblandes i mina lakan i år igen. Oavsett behövde jag något att sysselsätta mig med. Dessutom, var det ens någon som fick sommarjobb i år? Inte jag i alla fall.

Till en början var det rent ut sagt lyx att mötas av ett tomt campus. Jag hade mina (gatekeepade) pluggställen och kaffemaskinen helt för mig själv. Om jag ville kunde jag prata högt för mig själv i tystsalen; ett drömscenario för mig som inte kan hålla tyst i mer än två sekunder. Mina långdragna och regniga julidagar spenderades helt själv i bunkern. Ja, ni läste rätt, helt själv. Att jag bara hur lätt som helst kunde kura upp mig där, i den lilla röda gluggen och mysa. Lyssna på musik och slöläsa lite kurslitteratur.  

Den här main-character känslan började däremot sakta klinga av sig. Ju längre in i sommaren jag kom, desto obehagligare blev ensamheten. Nu fick jag istället känslan av att jag var med i en zombie-, eller kanske snarare en studentapokalyps. Det kändes som att jag mirakulöst var den enda studenten kvar i hela Uppsala. Att gå ner i ekonomikums källare och mötas av stora valvdörrar gjorde inte fantasin mindre påtaglig direkt. När jag gick runt där nere kändes det som om jag undermedvetet sökte skydd för vad det nu var för hot som hade tagit alla studenter. Mina pluggställen kändes numera som gömställen; bunkern tog formen av ett skyddsrum. 

Den här studentapokalyps-känslan var relativt spännande, men klingade sakta av den med. Nu känns allt bara tråkigt och ensamt om jag ska vara ärlig. Lika ensamt som när man var liten och hade sin Minecraft-fas där man byggde upp en hel stad bestående av kvadratiska trähus i free-play mode. Det slutade alltid med att man planlöst irrade runt där helt själv, smått melankolisk av bakgrundsmusiken och kände ett desperat behov att lägga till en och annan bybo. 

Jag har såklart inte spenderat måndag-fredag på ett ensamt campus, utan också haft sommarlov för majoriteten av tiden. Jag har gjort det man brukar göra; fyllegråta på en hemmafest, läsa lite för djup poesi och klaga på julivärmen. Trots det har sommaren ändå känts tom. Jag trodde någonstans att den här studentkänslan skulle sitta kvar, i och med att jag regelbundet närvarade på campus eller i Snerikes neongröna ljus en onsdag.

Den här main-character känslan började däremot sakta klinga av sig. Ju längre in i sommaren jag kom, desto obehagligare blev ensamheten. Nu fick jag istället känslan av att jag var med i en zombie-, eller kanske snarare en studentapokalyps. Det kändes som att jag mirakulöst var den enda studenten kvar i hela Uppsala. Att gå ner i ekonomikums källare och mötas av stora valvdörrar gjorde inte fantasin mindre påtaglig direkt. När jag gick runt där nere kändes det som om jag undermedvetet sökte skydd för vad det nu var för hot som hade tagit alla studenter. Mina pluggställen kändes numera som gömställen; bunkern tog formen av ett skyddsrum. 

Den här studentapokalyps-känslan var relativt spännande, men klingade sakta av den med. Nu känns allt bara tråkigt och ensamt om jag ska vara ärlig. Lika ensamt som när man var liten och hade sin Minecraft-fas där man byggde upp en hel stad bestående av kvadratiska trähus i free-play mode. Det slutade alltid med att man planlöst irrade runt där helt själv, smått melankolisk av bakgrundsmusiken och kände ett desperat behov att lägga till en och annan bybo. 

Jag har såklart inte spenderat måndag-fredag på ett ensamt campus, utan också haft sommarlov för majoriteten av tiden. Jag har gjort det man brukar göra; fyllegråta på en hemmafest, läsa lite för djup poesi och klaga på julivärmen. Trots det har sommaren ändå känts tom. Jag trodde någonstans att den här studentkänslan skulle sitta kvar, i och med att jag regelbundet närvarade på campus eller i Snerikes neongröna ljus en onsdag. 

Studentgemenskap _3
Studentgemenskap _3

Min hypotes med att fortsätta studentlivet under sommaren stämde kanske inte riktigt. Absolut, jag lyckades ändå ducka sommardepressionen genom att dyka ner i sommarkursens litteratur, men att bibehålla studentlivet på egen hand blev svårt. Jag insåg att stadens byggnader bara är skalet. Slutsatsen blev istället att det riktiga studentlivet kommer från oss studenter och de gemensamma minnen vi skapar under terminen. Det var det som saknades. De där stunderna i eko-parken, ihållandes varsin enhet och kubpinnar. Vakna upp dagen efter i sin klänning med ölstänk på sig; ett avtryck från vad gårdagen hade att erbjuda. Ha silent dinner och hattfest i Luthagen. Spontanklippa luggen med en trög kökssax två minuter innan seminariet. Hänga på låset till Carolina Rediviva klockan 7:43 en onsdagsmorgon. Sådana stunder är det verkliga studentlivet. 

Nu börjar äntligen september smyga sig in i linnegardinen. Har redan dragit fram alla mina stickade tröjor, mina loafers och börjat lyssna på Mazzy Star för att känna mig lite höst-mystisk. Jag är med andra ord helt redo. Trots att mina (fortsatt gatekeepade) pluggställen säkert kommer bli upptagna och kö bildas till kaffemaskinen, så är det absolut sista jag vill att sitta ensam och prokrastinera i en tom korridor just nu. Kan inte vänta längre, nu kör vi!

KONTAKTA OSS

Vill du komma i kontakt med tidningen?
Detta gör du enklast genom att maila

tidningeneris@uppsalamedievetare.se