Proffsen svarar: Louise Johannesson

Louise Johannesson jobbar med marknadsföring och digital kommunikation för the Absolut Company samtidigt som hon också driver initiativet Friendcation, ett community som roddar olika event för inspirerande kvinnor med olika intressen. Dessutom är hon utomordentligt aktiv på Instagram och driver även en egen blogg. Mångsysslare minst sagt!

Hur började du engagera dig på sociala medier och varför?
Jag har varit aktiv sedan långt innan det hette “Sociala medier”. Ända sedan tiden man fick lägga en femma i skålen för varje gång man skulle koppla upp modemet (Internet). Vet inte hur många som läser detta som tvingades genomlida en ungdom med modem? Höjdpunkten var Aftonbladet-chatten och kort därefter Lunarstorm, där man fick koda sin egna profilsida. Har alltid tyckt att det har varit kul att kommunicera i bild, text och rörligt. Det intresset har med åren och åldern utvecklats. Idag grundar sig bägge mina jobb i mitt stora intresse för marknadsföring och digital kommunikation. En spelplan som är i ständig utveckling.

Vad har varit ditt roligaste jobb?
Jag har haft många både roliga och konstiga jobb men jag har utan tvekan mina roligaste jobb nu. Jag jobbar med sociala medier, innehåll och influencer marketing globalt på Absolut Vodka och driver vid sidan av det ett community för kvinnor (Friendcation) tillsammans med min partner Joanna Swica. Friendcation är ett nätverk på snart 5000 medlemmar där vi arrangerar event av alla dess slag, stort som litet för att sammanföra tjejer utifrån intressen och genom nya upplevelser. Vårt bästa påhitt någonsin och alltid med 100% ROI i form av boost och energi. Kika gärna in på Friendcation SE på facebook eller på #friendcationSE på IG.

Nämn en utmaning med att vara så aktiv på Instagram?
Jag använder mina egna kanaler mest för att sprida positiv energi, uppmuntra och inspirera andra till att allt är möjligt. Jag försöker skapa ett mildare klimat bland kvinnor och bidra till en och annan sund värdering. Ge tips, få tips och eller bara bli underhållen. Mm. Men jag lider av lätt självdiagnostiserad OCD och skulle bli störd om mitt flöde inte höll en konsekvent färgton, det kan ibland vara jobbigt MEN den Största utmaningen är att inte låta sig påverkas och jämföras av perfekta liv, filter, idioter och kroppshets.

Hur började du göra samarbeten på Instagram?
Jag har inte gjort samarbeten mer än ett år och min strategi är samma nu som då. Jag har ett väldigt litet following i sammanhanget så mitt ess är att jag själv tar kontakt med dem som jag VILL samarbeta med. Jag kör en hiss-pitch i mailformat, berättar vem jag är och varför jag är en relevant och bra förlängning av varumärket. Jag säljer in en story, ett upplägg, min statistik och sen lämnar jag över bollen där. Det har funkat hittills. Jag är selektiv och rädd om mitt egna varumärke – säger nej till sånt som inte känns intressant och jag jobbar inte gratis. Utöver det så vill jag i den mån jag kan alltid väva in Friendcation och hellre bygga samarbeten kring det fina som gruppen står för och för att få ge tillbaka till alla fantastiska kvinnor som finns där. Instagram ska förbli ångestfritt och endast finnas som en del av mitt digitala liv så länge det är good vibes. Hitta mig på @louilouie 🙂

Vi såg att du arbetar för the Absolut Company och undrar hur det fungerar att marknadsföra en känslig produkt som alkohol?
Utmaningar gör oss kreativa! Vi ser vårt varumärke som mer än bara en vodka och det är det som gör det spännande att jobba på Absolut. Vi jobbar globalt och har många marknader, kulturer och människor att ta en plats hos. Målet är inte att vara älskade av alla utan att vara sanna mot våra värderingar och vad vi tror på. Vi har stöttat LGBT-communityt i över 30 år, och brinner för allas lika värde och rätt till kärlek. Många av våra kampanjer handlar om just det, men också hur vi vill förändra samhället genom kreativitet. Walk the talk and act. Jag ska avsluta med en liten men ack så viktig fun fact: Visste ni att varenda droppe av Absolut Vodka som finns i HELA världen är producerad från en och samma fabrik i lilla Åhus?  

Hur ser din kommande vecka ut?
Kalendern är fullständigt överfull. Just nu lite extra för att jag snart ska åka på semester och siktar på en datorfri resa. Sen ska det tränas så jag orkar hålla tempot och humöret uppe. Jag klämmer in några Louise AB-möten innan frukost och över luncher för att få tiden att gå ihop med jobb 1 och 2. Ska hinna med ett event med Friendcation, en studio shoot för ett nytt samarbete, en nätverksbrunch med coola kvinnor och nånstans där emellan ska jag packa, tvätta, vara en rimlig flickvän och vän.

About the author: Marknadsforing