Proffsen Svarar: Jens Pettersson

Jens Pettersson arbetar som redaktionschefUpsala Nya Tidning, med flera olika journalistiska titlar i ryggsäcken samt erfarenhet från Aftonbladet. Han tipsar om att i början av karriären lära sig lite av allt, och han inspireras av samtal och förändring.  

1. Hur hamnade du på den positionen du är idag?

Jag har jobbat i olika roller på UNT sedan 2001, med undantag för ett år på Aftonbladet. Här på UNT började jag som papperstidningsredigerare och reporter, och har sedan jobbat med alltifrån att starta nya tidningar som helgtidningen City och gratistidningen 18 minuter och sedan vara redaktör för dessa, till roller som digital nöjesreporter och vikarierande kulturchef. På senare år har jag jobbat allt mer med våra digitala kanaler och bland annat ansvarat för omgörningen av våra sajter. Sedan tre år tillbaka jobbar jag som redaktionschef på tidningen, och ansvarar främst för att vårt nyhetsarbete och våra digitala kanaler är riktigt vassa.

2. Tre egenskaper hos dig själv som din arbetsgivare värdesätter högt?

Det borde vår vd Kalle Sandhammar svara på egentligen, men jag gissar att han uppskattar att jag är idérik, entusiasmerande och pådrivande.

3. Vad hade du gett dig själv för råd när du var ny inom branschen?

Att lära mig lite av allt tidigt. Att både kunna skriva korrekt och snabbt, fota, filma, direktrapportera, analysera trafik och formulera budskap som slår igenom socialt är grundläggande kunskaper i medievärlden idag. Och att ständigt fråga mig själv hur jag kan vara till nytta för företagets övergripande mål. Om vi siktar på att öka antalet digitala prenumeranter, hur kan jag som reporter då bidra till det i min vardag?

4. Vad inspirerar dig?

De där informella samtalen med riktigt duktiga ledare som lyckats skapa förändring på riktigt. Där man får höra annat än floskler. Det kan vara redaktionella chefer som lyckats med ”omöjliga uppdrag”, som när jag lyssnade på Tomáš Bella, digital chef på slovakiska sajten Dennik N. Som tillsammans med sina kolleger lackade ur på en finansman som köpte deras tidning för att tysta deras granskningar. Hans berättelse om hur de från noll byggde upp en ny helt digital verksamhet med tydliga mål, stenhård affärsmässighet och bra finansiellt resultat. Det var bland det mest inspirerande jag hört på länge.

About the author: Marknadsforing