Joakim Malmberg

Den här veckan får vi veta mer om vad Joakim Malmberg som är digital strateg, partner och byråchef på den digitala kommunikationsbyrån Salgado. Salgado är en kommunikationsbyrå som vi har besökt nu har ni chansen att lära Joakim Malmberg lite bättre!

Hur såg ditt steg från universitetet till näringslivet ut?

Jag är alumn från Informatik och Media där jag tog en magisterexamen i journalistik
2011. Under programmet hade jag mitt lärande i arbete på Upsala nya tidning och fick genom kontakter därifrån ett vikariat som kom att sträcka sig över nästan två år. Hur jag sedan hamnade där jag är idag, långt ifrån objektivitet och tidningsvärlden, är en krokig väg. Jag lanserade en podcast där jag intervjuade min nuvarande VD och den kontakten ledde till ett samarbete som landade i en anställning. CV och traditionella ansökningar är inte den enda vägen och det är svårt att sticka ut när alla tycks vara bra på både självständigt arbete och teamwork samtidigt!

Vad anser du är eftertraktat hos nyexaminerade studenter?DSC_0011

Det är alltid svårt att hävda sin yrkeskunskap inom text och bild, men oj vad skickliga
och pricksäkra kommunikatörer behövs och kommer att behövas i
interaktionssamhället. Jag skulle säga att färdigheter inom Paid Social, Search Engine Marketing och även Search Engine Optimisation är eftertraktade kompetenser.

Vilken är ditt bästa tips till medie- och kommunikationsstudenter?

Gör saker vid sidan om teorignuggandet. Det finns alla möjligheter att skaffa sig
nyttiga erfarenheter i helt egen regi. Testa att bygg upp ett temakonto på Instagram,
bygg hemsidor kring en hobby, starta en vlogg, eller göra en podcast. Vilken typ av
innehåll funkar, hur hittar man rätt målgrupp och hur får man dem att interagera med
innehållet? Trial and error! Börja redan nu vet jag!

Hur håller du motivationen uppe?

Inom digital kommunikation tycker jag inte att motivationen är något problem. Jag får
alltid väldigt direkt respons på allt jag gör i form av interaktion, räckvidd antal
konverteringar och så vidare. Resultatet får man alltid svart på vitt och det är lätt att
vara motiverad när folk reagerar och agerar på ens idéer och text formuleringar.

About the author: Uppsala Medievetare