Proffsen svarar med Jens Jakobsson

Den här veckan får vi träffa Jens Jakobsson som är partner, Creative Director & copywriter på Jakobsson Reklam & PR. Han startade tillsammans med en vän upp den byrå som idag är Jakobsson Reklam & PR. Någonting Jens lyfter är viljestyrka: ”Grit slår talang” menar han.JAkobsson4047 (1)

Hur såg ditt steg från universitetet till näringslivet ut? 

Problematiskt, stendöd arbetsmarknad och en ränta på 500 % gjorde att inget kändes särskilt kul. Jag fick ett jobb som annonssäljare men sa upp mig efter 1,5 år för att starta en byrå tillsammans med en kompis. Ganska galet faktiskt men det kändes då som att jag var tvungen att försöka. Vi fick hyfsad fart på verksamheten efter några månader.

Vad anser du är eftertraktat hos nyexaminerade studenter? 

Förmågan att ta saker i hamn. Att ta ansvar för ett projekt och se till att det blir genomfört. Dessutom är det oerhört värdefullt med en vilja att lära och att utvecklas, gärna parat med en rejäl dos envishet. Grit slår talang. 

Vilken är ditt bästa tips till medie- och kommunikationsstudenter? 

Att vara nyfiken! Dessutom är branschen i stark förändring, vi är på väg någonstans och ingen vet exakt vart vi är på väg. Det gör att det finns nya roller att ta, gränserna mellan olika discipliner luckras upp och den som har en bred kunskap och kan se ett kommunikationsprojekt från ett helikopterperspektiv ligger bra till. Kunskap finns men den är ofta inlåst i olika silos. 

Vilken är den största utmaningen inom kommunikation och PR just nu?

Marknadsföring har blivit mycket mer multidisciplinärt än vad det någonsin varit. Man måste ha fler strängar på lyran för att locka kunder. Man måste ha koll på analytics, på SEO, SMM, SEM, kunna bygga webbsidor, jobba med market automation etc. Utöver det så gäller det naturligtvis att kunna ta fram starka kommunikativa koncept – ord och bild är fortfarande hårdvaluta. Dessutom är många av de nya verktygen i sin linda och inte särskilt användarvänliga. De förändras också snabbt. Se bara på hur målgruppsurvalet på Facebook, det är ständig förändring som gäller. 

 

About the author: Uppsala Medievetare