5 snabba till proffsen med Karin Engström!

9 Mar

I veckans 5 snabba till proffsen gästas vi av Karin Engström! Karin är en produktionsledare på DamnGoodAgency i Stockholm där hon bland annat jobbar med HM och We Love Horses! Med enbart en kurs från akademin kommer hon med många bra tips om hur en lyckas i reklam- branschen!

Screen Shot 2017-03-08 at 3.54.13 PM

Titel: Produktionsledare

1.Vilka färdigheter ser du som extra viktiga hos en nyexaminerad student/kom- mande arbetskollega inom din bransch eller arbetsplats?
Nyfikenhet och en med- vetenhet om att ingenting är gratis utan man får kämpa för att ta sig framåt. Många i vår generation uppfattas tyvärr som lite lata, något vi måste försöka ändra på

2. Hur hamnade du på den position du är idag och hur länge har du arbetat där & hur såg ditt steg från universitetet till näringslivet ut?
Jag började som praktikant på DamnGoodAgency hösten 2012. Efter att praktiken tagit slut, freelancade jag lite åt dem då jag hjälpte till med stora event och sociala media, sedan erbjöd de mig en heltidstjänst i början på 2014. Då började jag jobba som assistent och sedan erbjöd de mig en tjänst som produktionsledare. Jag har inte läst på universitetet utan valde att ta en kurs i marknadsföring på Berghs School of Communications, i samband med det så fick jag min praktikplats på DamnGoodAgency och på den vägen är det!

3. Tre egenskaper hos dig själv som din arbetsgivare värdesätter högt?
Jag är väldigt arbetsam, lojal och socialt kompetent, något jag tror är superviktigt då reklam- branschen är en väldigt social bransch. Du måste kunna hantera kunder och deala med leverantörer samtidigt och få alla nöjda i slutändan, något som ibland kan vara en utmaning. Kontakter är A och O, du är ingenting utan dina kontakter.

4.Kunskaper eller färdigheter som du ångrar att du inte satsade mer på att utveck- la under studietiden eller när du var ”ny” i branschen?
För mig var det väldigt svårt att veta vad jag skulle göra i framtiden, jag hade ingen aning om vad jag ville med min marknadsföringskurs. Marknadsföring är så himla brett, så med facit i hand hade jag kanske hellre läst till projekt- eller produktionsledare så att jag hade fått en titel på mitt CV. Jag tror att det kan vara bra att hitta en nisch som blir din styrka och som gör dig lite vassare.

5.Vilket är ditt bästa tips för framtiden till nyblivna universitetsstudenter inom me- dia och kommunikation?
Var inte rädd för att ta en praktikplats om du inte hittar ett jobb till en början. Det är en superbra väg in på ett företag, det gav mig jobbet som jag har idag!

No comments yet

Leave a Reply