5 snabba till proffsen med Brit Stakston

17 Nov

Det är äntligen dags för 5 snabba till proffsen där vi denna vecka möter Brit Stakston! Brit är VD för den medborgarfinansierade reportagesajten Blank Spot Project och kommunikationsbyrån Stakston. Hon skriver även böcker, debatterar och har jobbat som PR-konsult. Med sin gedigna erfarenhet av mediebranschen tipsar Brit om vikten av nyfikenhet, passion och om att våga misslyckas.

 

skarmavbild-2016-11-15-kl-19-15-35

Foto: Lena Dahlström

 

Hej Brit!

1. Vilka färdigheter ser du som extra viktiga hos en nyexaminerad student eller kommande arbetskollega inom din bransch?
Att vara beredd på att ständigt behöva lära nytt. Att det finns massor av utmaningar men också möjligheter. Ödmjukhet och passion är två bra egenskaper. Sen behöver man vara rejält nyfiken hela livet ut. Och glöm inte att behålla ditt utifrån-perspektiv som nyanställd. Våga utmana internt men var också ödmjuk för att det finns massor av kompetens. Livet och arbetet är en ömsesidig utvecklingsresa.

2. Hur hamnade du på den position du är idag och hur länge har du arbetat där?
Jag är medie- och kommunikationsvetare som i 20 år byggt en karriär på en nyfikenhet på digitaliseringens påverkan på samhället. I det ligger också medier och mediers utveckling. Har jobbat med PR på konsultsidan i 10 år och är idag bland annat VD för medborgarfinansierade reportagesajten Blankspot och VD för min egen kommunikationsbyrå Stakston. Som VD för Blankspot driver jag reportagesajten tillsammans med två av Sveriges främsta journalister.

Att vi tre startade bolag var mycket en slump men Martin [Schibbye, vår anm.] och jag hade redan jobbat tillsammans tidigare. Jag var ansvarig för deras presskonferens när de återvände efter 438 dagar i etiopiskt fängelse och arbetade senare med PR för boken 438 dagar. Vi bestämde redan då och där att vi ville hitta former för att jobba vidare tillsammans. Nu driver vi det här spännande medieföretaget tillsammans med granskande journalisten Nils Resare.

I min roll som VD för en egen kommunikationsbyrå jobbar jag med olika kommunikationsuppdrag, ofta med starkt digitaliseringsfokus. Vid sidan av det debatterar jag och skriver böcker om vår relation till internet. På individ- och samhällsnivå.

3. Tre egenskaper hos dig själv som din arbetsgivare värdesätter högt?
Jag är ju min egen arbetsgivare men tror mina olika medarbetare ser mig som fullständigt orädd, okuvligt nyfiken och alltid beredd på att ompröva min egna strategier.

4. Kunskaper eller färdigheter som du ångrar att du inte satsade mer på att utveckla under studietiden eller när du var ”ny” i branschen?
Nej men det är ju grejen med mig. Har hela tiden haft förmånen att utvecklas inom områden där jag saknat färdigheter. Sen kan jag idag utmana mig själv genom att ta på mig uppdrag där jag inte har alla kunskap men metoder för att snabbt lära mig.

5. Vilket är ditt bästa tips för framtiden till nyblivna universitetsstudenter inom media och kommunikation?
Att vilja lära nytt, vara prestigelös, sök samarbeten och mer kunskap, våga misslyckas (det är en del av livet) men lär från de misstagen och att vilja se sina handlingar i relation till de utmaningar som finns i samhället. Små steg för att förändra inom de områden man själv brinner för. Och så behöver man ha kul.

No comments yet

Leave a Reply