5 snabba till proffsen

20 Okt

I denna veckas 5 snabba till proffsen möter vi Stieg Andersson, marknadsassistent och studenthandläggare på DIK! I september besökte Stieg Uppsala för att dela med sig av sina bästa LinkedIn-tips och denna gång ger han oss sina knep för hur man lyckas i branschen. Han berättar om vikten av kontaktnät, engagemang och att han ångrar att han inte startade en indiepop-klubb.

skarmavbild-2016-10-19-kl-22-57-55

Hej Stieg!

1. Vilka färdigheter ser du som extra viktiga hos en nyexaminerad student eller kommande arbetskollega inom din bransch?
Praktisk användning av dina teoretiska studier samt ett engagemang som visar att du är säker på vad du gör och vad du vill göra efter studierna.

2. Hur hamnade du på den position du har idag?
Jag började jobba som studenthandläggare och marknadsassistent hos DIK på grund av att jag hade engagerat mig i facket och DIK under studietiden. Jag träffade min framtida chef på en kongress. Mina kontakter här var avgörande för att jag sitter här idag. Mina studier spelade direkt ingen större roll.

3. Tre egenskaper hos dig själv som din arbetsgivare värdesätter högt?
Flexibel, snabb och engagerad.

4. Kunskaper eller färdigheter som du ångrar att du inte satsade mer på att utveckla under studietiden eller när du var ”ny” i branschen?
Jag skulle ha engagerat mig i föreningslivet. Genom det kan man utveckla kompetenser inom projektledning, budgethantering, ledarskap som är väldigt svåra att införskaffa genom extrajobb och praktik. Kunde jag gå tillbaka skulle jag nog ha startat en indiepop-klubb eller kanske engagerat mig i Fältbiologerna. De är så grymma!

5. Vilket är ditt bästa tips för framtiden till universitetsstudenter inom media och kommunikation?
Fundera över vad du skulle vilja jobba med och ta kontakt med yrkesverksamma för att ta reda på vad som krävs för att nå dit. Välj en intressant praktikplats om din utbildning erbjuder det. Engagerar du dig så kommer det att gå bra!

No comments yet

Leave a Reply