5 snabba med proffsen

6 Okt

 

Äntligen är det återigen dags för “5 snabba till proffsen”. Den här veckan möter vi Henrietta Formholtz.

Henrietta är en 25-årig tjej som har pluggat på Berghs School of Communication. Hon arbetar idag som Marketing Manager på startup-bolaget Wrapp, dessutom driver hon en blogg på hemsidan Metro Mode, hennes blogg hittar ni här!

Henrietta delar med sig av sina bästa tips för hur du lyckas i branschen. Läs och inspireras

14522875_10154466814906760_2990095632270134850_n

Hej Henrietta!

1. Vilka färdigheter ser du som extra viktiga hos en nyexaminerad student/kommande arbetskollega inom din bransch eller arbetsplats?
Stort engagemang och vilja att lära av sin omgivning. Som nyexaminerad har man mycket kvar att lära sig och är man inte är öppen för det och visar engagemang  för sin nya arbetsplats och bransch blir det svårt att utvecklas. Det är något som vi lägger stor vikt vid när vi anställer på Wrapp. Ett företag vill kunna försäkra sig om att den kunskap man ser i personen faktiskt kan blomstra.

2. a) Hur hamnade du på den position du är idag och hur länge har du arbetat där?
Jag har jobbat på Wrapp i snart 2 år och i mars gick jag över till rollen som Marketing Manager efter att ha jobbat som Community Manager under 1 års tid. Innan det hade jag en extremt jobbig period med snabba hopp mellan arbetsplatser som inte behandlade mig väl. Riktigt tungt! Att jag har lyckats ta mig snabbt framåt efter det tror jag beror mycket på alla lärdomar jag fick med mig från den jobbiga tiden. Jag vågade säga “Nej, det här är jag inte värd”, höll hårt i mitt knappt befinliga självförtroende och bestämde mig för att hitta en plats där jag kunde trivas. Att jag har prioriterat att jobba på ett schysst ställe har nog betytt mycket, för när man trivs på sin arbetsplats gör man ett bättre jobb, blir mer effektiv och utvecklas snabbare. Så jag brukar alltid råda de som snart ska ut i arbetslivet att se till att hitta ett “schysst ställe”. Sedan har det varit en extremt intensiv tid på Wrapp och jag har på kort tid fått kämpa mig igenom flera toppar och dalar. Det har i sin tur givit mig erfarenhet som krävs för rollen jag har idag. Som svar: Jag hamnade alltså här på grund av att jag fick lära mig massor på vägen.

2. b) Hur såg ditt steg från universitetet till näringslivet ut? (Om du inte har studerat, hur kom du in i den branschen där du arbetar idag)
Redan från dag ett på Berghs School of Communication började jag bygga upp mitt nätverk. Jag har sett till att göra ett starkt avtryck vid varje möte med branschen, tog kontakt med människor som inspirerade mig och frågade om jag fick bjuda på en kaffe samt såg till att jag fick jobba lite extra på en PR-byrå jag gillade.

3. Tre egenskaper hos dig själv som din arbetsgivare värdesätter högt?
Att jag sprider energi till min omgivning, älskar att lära känna nya människor och lever mig in i jobbet som om det vore min partner. Vad jag än gör så tänker jag nästan alltid lite på Wrapp.

4. Kunskaper eller färdigheter som du ångrar att du inte satsade mer på att utveckla under studietiden eller när du var ”ny” i branschen?
Hrm… Skulle jag spola tillbaka tiden hade jag nog pluggat engelska på sidan av Berghs. På Wrapp pratar vi nästan bara engelska och det gör de på nästan alla andra bolag som jag tycker är spännande och ser som en framtida arbetsplats. Jag klarar mig dock fint ändå och utvecklas enormt mycket varje dag. Men jag tror att fler ska satsa på att spetsa sin business english.

5. Vilket är dina bästa tips för framtiden till nyblivna universitetsstudenter inom media och kommunikation?

  • Börja bygg upp ditt nätverk idag!
  • Skaffa en mentor! Det behöver inte vara en superveteran, men någon som ändå har erfarenhet och koll på branschen. Det är ett bra bollblank när man känner sig osäker på saker och ting, grymt stöd under jobbsök och en bra fot in som troligtvis har en del kontakter.
  • Hör av dig till några företag som du tycker är intressanta och be om att få bjuda på en kaffe. Redan där har du påbörjat en relation och troligtvis har du redan där en större fot in på företaget än dina “konkurrenter”. Du kan alltid höra om de behöver extra hjälp och erbjuda din lediga tid. Hej ännu en fot in!

No comments yet

Leave a Reply