5 snabba till proffsen – Per Vikström

28 Apr

Per Vikström är senior projektledare digitala kanaler på Marginalen Bank. Han har i över 15 års tid jobbat som projektledare för en rad olika digitala projekt, och har stor kunskap inom områden som webbstrategi, webbanalys, digital marknadsföring och SEO (sökmotoroptimering). Han driver även en egen blogg som du hittar här. I veckans fem snabba delar han med sig av sina bästa tips för dig som vill jobba med digital marknadsföring!

image1

1. Hur hamnade du på den position du är idag och hur länge har du jobbat där? Och hur såg ditt steg från universitetet till näringslivet ut?

Jag blev headhuntad till min nuvarande tjänst som senior projektledare digitala kanaler på Marginalen Bank. En rekryterare som jag tidigare haft kontakt med tyckte att jag skulle passa bra på positionen. Har haft nuvarande tjänst sedan augusti 2015. Min väg har varit lite krokig sen universitetet. Efter kandidatexamen 1998 inom marknadsföring/IT gick jag en utbildning inom webbproduktion under våren 1999. Tack vare den utbildningen fick jag snabbt en tjänst som webbansvarig under hösten 1999 och sedan dess har jag jobbat som bl a projektledare, webbansvarig och strateg inom telekom, som konsult, på myndigheter och inom finansbranschen.

2. Vilka färdigheter ser du som extra viktiga hos en nyutexaminerad student som vill jobba med digital marknadsföring och/eller SEO?

Det är en fördel att förstå hur teknik/plattform och innehåll samverkar, dvs vilka olika typer av digitala kanaler som är bäst för olika typer av kommunikation/marknadsföring. Samtidigt är det bra med en sund skepsis mot olika nya tekniker. Fokus måste ligga på användarens behov, framför allt vad gäller marknadsföring. För SEO är det viktigt att förstå hur t ex olika CMS fungerar och ha kännedom om informationsstrukturer.

3. Tre egenskaper hos dig själv som arbetsgivare värdesätter högt?

Nyfikenhet – att vara up-to-date inom det digitala området. Kompetens – kunnig inom området. Samarbetsförmåga – fungerar bra med mina kollegor. För mig är det en självklarhet att hålla mig uppdaterad kring vad som sker inom det digitala området. Jag har vidareutbildat mig på Berghs inom Web Management och går regelbundet på olika typer av seminarier mm.

4. Kunskaper eller färdigheter som du ångrar att du inte satsade mer på att utveckla under studietiden eller när du var ”ny” i branschen?

Då (1995-1999) var det digitala underutvecklat. Det fanns inte så många andra vägar att gå än de jag valde. Jag var ganska aktiv inom kårlivet. Bl a var jag PR- och mediaansvarig för ekonomernas arbetsmarknadsdag under två år. Skrev även i ekonomtidningen under två års tid. Hade nog inte kunnat göra så mycket mer.

5. Vilket är ditt bästa tips för framtiden till nyblivna universitetsstudenter inom digital marknadsföring och SEO?

Om du inte redan är aktiv inom sociala medier (LinkedIn, Facebook, Twitter…) och/eller bloggar – börja. Att ha en egen sajt/blogg att testa sina kunskaper inom SEO och digital marknadsföring kan dels fungera som ett testlab, dels vara ett bra sätt att visa upp sig för framtida arbetsgivare.

No comments yet

Leave a Reply