5 snabba till proffsen – Hans Kullin

14 Apr

Hans Kullin är ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden. Med sina närmare 20 års erfarenhet inom PR och kommunikation har han bland annat varit PR-ansvarig för Accenture, arbetat som fristående konsult, föreläsare och krönikör inom digital PR. Han har även uppdrag inom content marketing, kanalstrategier, PR-kampanjer, omvärldsbevakning samt övergripande sociala medie-strategier på sitt CV. Dessutom bloggar han om PR och digital kommunikation, bloggen hittar du här. Nu ger han sina bästa tips för dig som vill lyckas inom kommunikationsbranschen!

image1

 

1. Hur hamnade du på den position du är idag och hur länge har du jobbat där? Och hur såg ditt steg från universitetet till näringslivet ut? 

Jag har precis börjat som ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden. Jag har det senaste dryga året kört eget som konsult inom digital PR och har sökt nya jobb på kundsidan, så när jag fick syn på det här jobbet så var jag tvungen att söka det. Och jag hade tur som fick det. Jag har tidigare haft en liknande tjänst på Coop så steget till den här rollen var inte så långt.

Jag läste marknadsföring och företagsekonomi i Växjö på det som numera är Linnéuniversitetet. Jag sökte enormt många jobb efter examen och det var mest slumpen som gjorde att jag började som PR-konsult på en PR-byrå. Sedan har jag hållit mig inom det yrket och pendlat mellan konsult och motsvarande på företag. Jag har jobbat som PR-ansvarig och marknadskommunikationsansvarig och genom åren lutat mer och mer åt den digitala sidan av kommunikationsyrket.

2. Vilka färdigheter ser du som extra viktiga hos en nyutexaminerad student inom sociala medier/kommunikationsbranschen?

Vem som helst kan twittra och blogga, men de som tillför ett värde i sin roll förstår företagets mål, verksamhet och affär. Därför är det en styrka att kunna företagsekonomi, men även att ha en bred bas att stå på. Gärna kunna både socialpsykologi, kultur, media och gärna mer tekniska delar av webbkommunikation. Att arbeta med sociala medier innebär att vara lite av en allkonstnär med spets inom kommunikation.

3. Tre egenskaper hos dig själv som arbetsgivare värdesätter högt?

Erfarenhet av projektledning, god skribent och detaljkunskap om digitala kanaler. Jag har inte tagit några särskilda kurser efter högskolan utan är mestadels självlärd, antingen på egen hand eller ”learning on the job”.

4. Kunskaper eller färdigheter som du ångrar att du inte satsade mer på att utveckla under studietiden eller när du var ”ny” i branschen?

Jag hade gärna utvecklat mig mer inom ledarskap. Jag lärde mig grunderna i html-kodning själv på mitt första jobb, det fanns knappt kurser i kodning att gå när jag pluggade, men jag hade gärna fortsatt lära mig mer om kodning/webbdesign tidigt i karriären. Jag var aktiv i linjeförening under studierna och skrev för studenttidningen vilket var utvecklande.

5. Vilket är ditt bästa tips för framtiden till nyblivna universitetsstudenter inom sociala medier/kommunikationsbranschen?

Skriv och publicera innehåll i så många olika former som du orkar. När du börjar skapa innehåll, på en blogg, en Youtubekanaler eller vad det nu är så börjar du interagera och studera vad som funkar, vilka som är inflytelserika och hur du får snurr på din kommunikation. Prova allt möjligt och när du hittat en plattform som du gillar så gå all in på den. Jag vet bekanta som skapat sig ett namn enbart genom att nätverka och ”blogga” på LinkedIn. Framförallt, var nyfiken. Utvecklingen går så fort så det finns hela tiden möjligheter att ta sig fram och göra sig hörd.

No comments yet

Leave a Reply